Brev:
Hvor meget mælk? Baby 6 mdr
26. september 2021
Alder:
6 mdr.
Hvor meget mælk? Baby 6 mdr
Hej Helen
Lillesøster er nu ved at være 6 måneder gammel. Vi gik i gang med skemaden da hun var 4,5 måned gammel, fordi vi med mme alene havde svært ved at mætte hende.
Opstarten er gået fint, hun har dog været syg med ondt i halsen og hoste i en periode, hvilket tydeligt nedsatte lysten til mad. Nu er vi dog ved at være tilbage på sporet ifht. skemaden.
Hun spiser ca 1/4 dl grød med frugtmos til frokost. Hun vil kun åbne munden for noget hun selv sidder med i hånden, så hun får lov at sidde med et stykke agurk (vi har din bog om mad :) ) mens vi forsøger at made hende så meget med skeen som vi får lov til. Til frokost går det okay, men til aften, hvor hun får grøntsagsmos, er hun meget svær at få noget i.
Vi mistænker, at det er hendes eftermiddagsflaske som stjæler appetitten og vi er derfor begyndt at trappe hende lidt ned i mælk. Hun er en stor pige (næsten 10 kg), og får derfor også nogle meget store flasker (240 ml i hver). Vi er dog i tvivl, om det i en alder af 6 måneder er for tidligt at trappe hende ned i mængden af mælk, eller om vi i stedet skal lade hende drikke den mælk hun vil. Hvor meget mælk skal en baby på 6 måneder have om dagen?
Dagsplanen de seneste mange uger ser således ud:
Kl 6.30 vågner
Kl 8 flaske 240 ml og puttes til formiddag (vi er begyndt at trappe ned til 180 ml, hvilket hun indtil videre accepterer)
Kl 10.30 Grød med frugtmos (spiser ca 1/4 dl)
Kl 11.30 flaske 240 ml og puttes til middagslur
Kl 16.30 flaske 240 ml og puttes til tredje lur (vi er begyndt at trappe ned til 180 ml)
Kl 18.00 grøntsagsmos
Kl 19.30 flaske 240 ml (nogle gange 50 ml herudover) og puttes til natten
Hun vil ikke tage en flaske hverken om natten eller tidlig morgen, så alt hendes mælkeindtag sker i dagtimerne, og de store mængder tror jeg påvirker lysten til skemaden.
Jeg kan se i din bog om mad, at både formiddagsflasken og eftermiddagsflasken skal væk når hun bliver 7 måneder, men så er der kun to flasker tilbage hver dag. Skal vi forsøge at give hende ekstra mælk eks tidlig morgen (selvom hun nok nægter), eller skal vi bare trappe hende ned så hun nøjes med de to flasker middag og inden sengetid?
Håber meget du kan hjælpe så vi kan finde den rigtige balance mellem mælk og skemad:)
På forhånd tak!